Bylo dusno, vedro k zalknutí a moje nálada nebyla na bodu mrazu, ale varu. Měla jsem za sebou doslova odpornou cestu tramvají. Omlouvám se, že to řeknu takto na rovinu, ale lidé v tramvaji smrdí a nejhorší je, že se můžete polít litry deodorantu a budete smrdět taky. Je to zřejmě zákon solidarity, chceš jet tramvají? Lístek ti už nestačí, jako dárek na cestu přibalíme koláče sledovanosti v podpaží…
A v tomto rozpoložení jsem upachtěně dorazila do hlavní haly kliniky, kde má moje malá dcerka pediatra. A najednou, jako kdybych prošla mlhami Avalonu, otevřel se mi pohled z jiného světa. Sestřičky v dokonalých bílých úborech s úsměvem uváděly pacienty do jednotlivých ordinací, lékaři uvolněně, beze spěchu konverzovali nejen mezi sebou, ale poté si se stejnou pohodou přebírali i své pacienty. Celková nálada na klinice připomínala společenskou událost, kde všichni nosí smart casual, ucucávají nealko drinky a jen tak tlachají, než přijde na věc.
Stála jsem, spocená až na partiích, které v plavkách po porodu ukazovat nechcete a moje dcerka vykoukla z kočárku a zaměřila svoje reflektory na nejbližší oběť. Postarší sestřička okamžitě na její kukadla zabrala a už jsem v ruce měla kafe a dcerka byla obdivovaná až do nebes. U toho zjistila v kolik a u koho má malá dostat pigáro a rovnu nás ohlásila.
Shrnuto, podtrženo, co to k sakru má být? Zdravotnické zařízení z Aldebaránu? Trochu mě z toho zamrazilo.
Pojďme se tedy podívat na detaily, skrze které toto zdravotnické zařízení u mne (a patrně nejen u mě) způsobilo okouzlení. Detaily, které jiné, ne tak přívětivě působící zařízení zjevně přehlíží. Protože to tak u dobré magie má být. Úspěšný kouzelník není nápadný a jeho magie působí „jen tak mimochodem“, aniž by si její přítomnosti divák všiml. Pokud byste si jí totiž všimli hned na první dobrou, můžete se proti ní obrnit – třeba odmítnutím, sarkasmem, zpochybněním dobrého úmyslu či použitím jiného ochranného kouzla. Zní vám to jako nesmysl ze středověku? Tak se dívejte, jak se používá magie v moderní firmě 🙂
Tuhle firmu můžete ve veřejném prostoru poznat skrze jímavý obraz, který o sobě vytváří. Černobílé fotografie z dílny české fotografky Alžběty Jungrové v sobě nesou příběh zdravého a krásného člověka, potažmo celé rodiny. Když je potkáte na billboardu, zachvěje se vám srdce. Nejedná se o prvoplánovou reklamu šťastné rodinky, kde všichni včetně psa mají vybělené zuby a vy jim nevěříte ani za mák. Tohle jde do hloubky, do archetypální podstaty toho, čím je zdravotní péče – starost a podpora ŽIVOTA.
Fotografie mají nádech tajemna, je to hra světel a stínů, stejně tak jako život sám. Zde se světlo a stín jemně prolínají, jedno vychází z druhého a pozor, Jung by tleskal, právě díky části těl ve stínu pak mohou vyniknout ty části, které jsou na světle. Když se díváte na těhotnou ženu, cítíte smrtelné nebezpečí, které jí za několik měsíců při porodu čeká. Ale zároveň vás omamuje svou ženskostí. Archetyp matky na vás hledí zpoza jejich očí a měkce a říká “Neboj, pro tohle jsem byla stvořena, tohle zvládnu”… s malou pomocí těch, na které se můžeš spolehnout i ty .) Prostě geniální.
Když vidím muže, který se protahuje a v polostínu vystupují jeho svaly, nenapadá mě jen ideál řecké krásy, která opravdu nebyla jen o těle, ale i od duchu a ihned mě napadne… “Co dělat pro to, aby moje tělo fungovalo co nejdéle? Jednou totiž přijde čas, kdy i moje svaly ochabnou a začnou se vytrácet.” Memento mori. A v neposlední řadě mě zaujala fotografie muže, který drží v ruce mobil, jenž mu ozařuje obličej, protože, přátelé, klinika funguje 24/7 a kdykoliv, cokoliv potřebujete, jsou tu pro vás.
Říkáte si: “A kde máš tu magii? Tohle je jen dobrý marketing!”
Chyba lávky, zde fungují symboly, potřeba ztotožnění se s obrazy a jedno ze základních pravidel magie, kterému James Frazer říká Zákon podobnosti. V něm kouzelník předpokládá, že dosáhne kýženého výsledku jeho pouhým napodobením. Magická interpretace těchto fotografií tedy je: “Toto byli, jsou a budou naši pacienti. Jsou zdraví a krásní”. A psychologický dodatek: “Pokud k nám vstoupíš, můžeš být také takový”. Magie je nástroj k tomu, jak ovlivnit okolnosti v našem životě tak, aby vycházely, jak si přejeme. Psychologie vysvětluje reakce lidí.
A teď zpátky k upachtěné matce na začátku tohohle příběhu.
Tvrzení, že moderní společnosti zakrněla tykadla na posvátno, tajemno a další pro vědu a ratio nezvyklá slova, není podle mne úplně přesné. Daleko spíš zakrněla naše schopnost si uvědomit, že něco takového na nás působí. Magické myšlení jsme nahradili psychologií, čímž jsme ovšem pomyslnému koni, který nás má donést k cíli, uřízli dvě nohy ze čtyř a teď se na té padavce snažíme někam dojet. Vysvětlujeme namísto, abychom cítili a věděli.
Takže první myšlenka upachtěné matky byla: „No, aby se ti lékaři tak nechovali, když je to soukromé zařízení a mají několikanásobný plat oproti nemocnici”
Ale to je, přátelé, velká chyba lávky… A to mi potvrdí především ti, kdo zažili práci v korporátu, kterou vnímali jako zlatou klec. V penězích to totiž není, neboť ona magie se skrývá jinde.
To tajemství spočívá v tom, vytvářet nejdříve prostor pro lidi, kteří pracují uvnitř firmy. Představte si království, kde se každému dobře vede, nebo si to alespoň myslí (v tom je to magické kouzlo). Do tohoto království se pak chcete taky přestěhovat, nebo tam alespoň utratit své peníze, když tam jedete na dovolenou 🙂 Z mého pohledu je neefektivní, když se celá energie vynakládá na to, jak zaujmout lidi z venčí, jen aby firma vydělala, aniž by se myslelo na ty, kteří jsou již uvnitř. Je to pak jako potěmkinova vesnice, kde barvíte trávu na zeleno.
Zvou se koučové, aby pomohli najít identitu firmy, silnou vizi apod. To, o čem mluvím ale já, je: 1. Jak každodenně zpřítomnit to, co nám ti koučové pomohli vymyslet 2. Skrze co se identifikovat. 3. Jak zajistit a zabezpečit již zmiňovaný prostor a tudíž jak ujistit či ubezpečit lidi v něm 4. Jak posílit víru ve vedení našeho vedení 🙂 5. Jak zajistit, že nás šéf provede krizí a že náš život neohrozí jiná konkurenční firma (nepřátelské království). A tohle vše jsou jen střípky toho, co všechno je firemní magie 🙂
Takže tleskám majitelům této kliniky, tahle magická kampaň se jim z mého pohledu fakt povedla.
——
Použité fotografie vytvořila Alžběta Jungrová pro Canadian Medical.
Autorka tohoto textu je sice nyní na mateřské, ale od října se se mnou můžete potkat při projektu Královská cesta, kde spolupracuji s Janem Bílý a kde si můžete to, o čem píši ve svých článcích, vyzkoušet na vlastní kůži skrze archetypální psychologii a systemické konstelace.